رنو۵ بازمی‌گردد

زمان معرفی رنو۵ توربو جدید هنوز اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که این خودرو در سال ۲۰۲۵ رونمایی شود

رنو ۵-وب‌سایت رنو

لوکا دی مئو، مدیرعامل گروه رنو، به ایندیپندنت گفت که رنو۵ توربو قرار است به عنوان یک مدل تمام‌برقی و پرقدرت [اسپرت] بازگردد.

مدیرعامل گروه رنو که در نمایشگاه خودرو پاریس صحبت می‌کرد، پس از همراهی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در غرفه رنو که مدل جدید رنو۵ برقی در آن به نمایش درآمده‌ بود، گفت: «بله، این آینده است. من در تلاشم راهی پیدا کنم.»

دی مئو ماکرون را در غرفه آلپاین در نمایشگاه خودرو هم همراهی کرد و به او نخستین شاسی‌بلند اسپرت آلپاین، مدل «ای۳۹۰ بتا» (A390 Beta) را که برای نخستین بار رونمایی می‌شد، نشان داد.

گروه رنو در حال حاضر آلپاین را به‌عنوان مارک اسپرت خود پیش می‌برد و مدل‌های «رنو اسپرت» (Renaultsport) را از خط تولید رنو حذف کرده و حتی تیم فرمول ۱ رنو را به آلپاین تغییر نام داده است. نسخه پرقدرت و اسپرت آلپاین از مدل جدید رنو۵، یعنی آلپاین ای۲۹۰ (Alpine A290)، به‌زودی به فروش می‌رسد.

با این حال، زمانی که از فابریس کامبولیو، مدیرعامل نشان تجاری رنو پرسیده شد آیا مدل‌های اسپرت رنو برای حمایت از آلپاین کنار گذاشته می‌شوند، او به ایندیپندنت گفت: «نه، ما مدل‌های اسپرت رنو را خواهیم داشت‌ــ خواهید دید.»

رنو۵ توربو تمام‌برقی جدید با معرفی طرح ابتدایی «آر۵ توربو ۳ئی ئی‌ــ‌تک» (R5 Turbo 3E E-Tech) که در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۲۰۲۳ به نمایش درآمد، مطرح شد. اظهارات دی مئو نشان می‌دهد که تولید محدود خودرویی بر اساس آن طراحی قرار است تایید شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توربو ۳ئی یک مدل ۳۸۰ اسب‌بخاری با سیستم دیفرانسیل عقب بود که برای بزرگداشت ۴۰ سالگی مدل ویژه رالی رنو۵ توربو۲ اما این بار با نیروی برقی ساخته شد. این طرح صرفا یک خودرو برای نمایش نبود و تیم‌های مهندسی رنو آن را به گونه‌ای ساخته بودند که نه‌تنها شبیه خودروهای رالی گروه «بی» دهه ۱۹۸۰ باشد، بلکه سواری آن نیز مانند آن‌ها باشد. این خودرو حتی یک ترمز دستی هیدرولیکی عمودی با دکمه‌ای در بالای آن داشت که برای کمک به دریفت و دور درجا، آب روی تایرهای عقب می‌پاشید.

احتمالا نسخه تولیدی این طرح، کمی کم‌قدرت‌تر و ساده‌تر خواهد بود، همان‌طور که رنو۵ توربو۲ نسبت به مدل‌های رالی آن ساده‌تر بود. پیش‌بینی می‌شود این نسخه از بسیاری از فناوری‌های رنو۵ جدید از جمله پلتفرم برقی «ای‌ام‌پی‌آر» (AmpR) و احتمالا باتری بزرگ‌تر آن با ظرفیت ۵۲ کیلووات‌ساعت استفاده کند.

کاهش وزن مهم خواهد بود. اگرچه بدنه خودرو تقویت می‌شود، همان‌طور که در مدل‌های ۵ توربو۲ و طراحی توربو ۳ئی دیده می‌شد، احتمالا بسیاری از ویژگی‌های لوکس رنو۵ جدید حذف خواهند شد.

رنو۵ توربو جدید نیز احتمالا مانند رنو۵ توربو۲ در تعداد محدود و با قیمت‌ بالاتر ساخته خواهد شد. تنها سه هزار و ۱۶۷ دستگاه از رنو توربو۲ ساخته شد.

زمان معرفی رنو۵ توربو جدید هنوز اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که این خودرو در سال ۲۰۲۵ رونمایی شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی